8.2. Personeel

Personeelsgegevens

Op 31 december 2010 werkten er 167 medewerkers binnen het agentschap Kunsten en Erfgoed. Hierbij zijn ook de medewerkers geteld die werkzaam zijn via de Diensten in Afzonderlijk beheer. Met het agentschap wordt bedoeld hoofdbestuur en buitendiensten.

Aantal medewerkers binnen Kunsten en Erfgoed op 31/12/2010
ENTITEIT MAN VROUW TOTAAL
IVA KUNSTEN EN ERFGOED- HOOFDBESTUUR 41 47 88
FRANS MASEREEL CENTRUM 4 3 7
KASTEEL BEAUVOORDE 1 0 1
KASTEEL VAN GAASBEEK 10 12 22
KONINKLIJKE ACADEMIE VOOR NEDERLANDSE TAAL- EN LETTERKUNDE 4 4 8
LANDCOMMANDERIJ ALDEN BIESEN 14 27 41
TOTAAL IVA K EN E 74 93 167

Aantal medewerkers Diensten in afzonderlijk beheer op 31/12/2010
ENTITEIT MAN VROUW TOTAAL
KASTEEL VAN GAASBEEK 7 4 11
LANDCOMMANDERIJ ALDEN BIESEN 0 2 2
TOTAAL IVA K EN E 7 6 13

Er zijn diverse profielen aanwezig binnen het agentschap, zij zijn kunnen zowel als contractueel of als vastbenoemde ambtenaren in dienst zijn:

• Niveau A- adjunct van de directeur (universitairen/ masterdiploma en hooggeschoolden – lange type)
  • Niveau B- deskundige (graduaat/bachelor – korte type)
  • Niveau C- medewerker (secundair onderwijs)
  • Niveau D- (technisch) assistent (geen specifiek diploma vereist)

Binnen het agentschap zijn er 63 medewerkers met een contract en 104 medewerkers zijn statutair vastbenoemd.

In 2010 was er ook één startbaner in dienst binnen Alden Biesen, hij vervult een functie bij het technisch onderhoud.

Daarnaast zetten we tijdens het jaar ook stagiairs uit het middelbaar in. Zij voeren enkele administratieve taken uit en proeven op deze manier van de werkomgeving in een overheidscontext. Het ging om Hinde Fellah van het Sint-Guido instituut te Anderlecht.  Ook liep in 2010 Victor Iraguha, die een administratieve opleiding volgt bij de VDAB, zijn stage in het agentschap.

Aantal medewerkers naargelang het niveau binnen Kunsten en Erfgoed op 31/12/2010
NIVEAU MAN VROUW TOTAAL
A 32 22 54
B 4 11 15
C 16 24 40
D 22 36 58
TOTAAL 74 93 167

Aantal medewerkers naargelang het niveau/ diensten in afzonderlijk beheer op 31/12/2010
NIVEAU MAN VROUW TOTAAL
A 0 1 1
B 0 0 0
C 1 1 2
D 6 4 10
TOTAAL 7 7 13

Aantal medewerkers naargelang de leeftijdscategorie binnen Kunsten en Erfgoed op 31/12/2010
LEEFTIJDSCATEGORIE MAN VROUW TOTAAL
<20 0 0 0
20-24 1 2 3
25-29 6 7 13
30-34 13 13 26
35-39 11 12 23
40-44 7 10 17
45-49 9 17 26
50-54 10 17 27
55-59 14 12 26
60-65 3 3 6
> 65 0 0 0
TOTAAL 74 93 167

In- en uitstroom

In 2010 mocht Kunsten en Erfgoed de volgende nieuwe medewerkers verwelkomen:

• Annick Hus in de functie van deskundige Interne Communicatie binnen de diensten van de administrateur-generaal
  • Marc Brauns in de functie van technisch assistent binnen de landcommanderij Alden Biesen
  • Sofie Dederen in functie van centrumverantwoordelijke binnen het Frans Masereel Centrum
  • Kaatje Goyens in functie van medewerker culturele, historische en toeristische werking binnen de landcommanderij Alden Biesen.

In 2010 waren de volgende medewerkers tijdelijk in dienst voor specifieke projecten:

• Elizabeth Am Zehnhoff als medewerker binnen het team Collectie Vlaanderen en het Kasteel van Gaasbeek voor de digitale registratie van de collectie
  • Nadia El Mahi als medewerker voor de Dag van de cultuureducatie binnen de diensten van de administrateur-generaal
  • Liam Holvoet als ICT deskundige binnen de landcommanderij Alden Biesen.

In 2010 werden ook jobstudenten ingezet tijdens de vakantiemaanden juli, augustus en september:

• Kasteel van Gaasbeek: 2 per maand als suppoost
  • Alden Biesen: 1 per maand, waarvan twee jobstudenten werden ingezet bij het technisch onderhoud en één als administratief medewerkster
  • Frans Masereel Centrum: 1 jobstudent, die mee administratieve ondersteuning gaf bij de atelierwerking.

In 2010 zijn de volgende medewerkers gepensioneerd:

• Nicolle Borgers
  • Jenny Caers
  • Chris Dehondt
  • Alphonse Van Houdt

In 2010 zijn de volgende medewerkers uit dienst gegaan of tijdelijk een nieuwe uitdaging aangegaan:

• Greta Melotte – afdeling Kunsten
  • Maria Timmermans – afdeling Kunsten
  • Ingrid Heylen – afdeling Erfgoed
  • Peter Keil – afdeling Erfgoed
  • Hans Goossens – Kasteel van Gaasbeek
  • Tom Jordens – Landcommanderij Alden Biesen

Diversiteitsplan

Ook in 2010 heeft het agentschap in samenwerking met de andere entiteiten van het beleidsdomein Cultuur, Jeugd, Sport en Media een diversiteitsplan opgemaakt. Het bevat naast een cijfermatige beschrijving van het personeelsbestand ook de concrete acties die genomen worden op het vlak van diversiteit.

In het diversiteitsplan 2010 worden de gegevens over enkele aspecten van diversiteit weergegeven. De cijfers geven een stand van zaken weer per 31/12/2009.

Gender. De dienst Emancipatiezaken van de Vlaamse overheid verwijst met het aspect gender naar de mannelijkheid en vrouwelijkheid zoals dat socio-cultureel in onze samenleving wordt gezien. Eigenschappen die eerder aan vrouwen worden toegewezen, zijn bijvoorbeeld zorg, empathie, en rust. Mannelijke eigenschappen worden meer in verband gebracht met doelgerichtheid, vastberadenheid, en technisch inzicht. De visie die mensen doorgaans hebben op mannelijkheid en vrouwelijkheid verschilt per regio en verschuift doorheen de tijd. Bij het streven naar een gelijke behandeling moet men verder kijken dan de biologische sekse man of vrouw.

Binnen het agentschap Kunsten en Erfgoed waren er in 2010 93 vrouwen tewerkgesteld wat neerkomt op 55,69% van het totale personeelsbestand. 40 vrouwen zijn contractueel tewerkgesteld. Daarnaast werkt 32,55% van hen op niveau D.

45-plussers. Binnen het agentschap waren er in 2010 81 ervaren werknemers wat neerkomt op 49,69% van het totale personeelsbestand. Het aantal vrouwen boven 45 jaar is net in de meerderheid. (44 van de 81). We kunnen ook vaststellen dat de ervaren werknemers vooral functies op niveau C en D uitoefenen.

Medewerkers met een functiebeperking. Een medewerker met een functiebeperking wordt als volgt omschreven: persoon met een aantasting van zijn/haar mentale, psychische, lichamelijke of zintuiglijke mogelijkheden, voor wie het uitzicht op het verwerven en behouden van een arbeidsplaats en op vooruitgang op die plaats, langdurig en in belangrijke mate beperkt is. Binnen het agentschap Kunsten en Erfgoed zijn er 4 medewerkers met een functiebeperking aan het werk. Dit komt neer op 2,45% van het totale aantal werknemers. Het gaat om 2 mannen en 2 vrouwen die allen statutair tewerkgesteld zijn. De personeelsleden van deze kansengroep werken op niveau C en vooral op niveau D.

Medewerkers met een allochtone afkomst. De dienst Emancipatiezaken hanteert voor allochtoon de definitie van het Vlaams Economisch Sociaal Overlegcomité (Vesoc): Persoon met een nationaliteit van een land buiten de Europese Unie of persoon van wie minstens één ouder of twee grootouders een nationaliteit hebben van een land buiten de Europese Unie.

Volgens de ingevoerde gegevens zijn er slechts twee medewerker van allochtone afkomst op 31/12/2010, wat neerkomt op 1,23%.

Kortgeschoolden. De dienst Emancipatiezaken hanteert voor kortgeschoolden de volgende definitie: personen zonder diploma of getuigschrift van het hoger secundair onderwijs. Binnen het agentschap zijn er 53 kortgeschoolden (= 32,52%).

Binnen Kunsten en Erfgoed werden de volgende streefcijfers voor 2015 vooropgesteld:

• maximaal twee derde van de functies op N-1 niveau worden ingenomen door personen van hetzelfde geslacht;
  • 4% personen van allochtone afkomst in het personeelsbestand;
  • 4,5% personen met een arbeidshandicap in het personeelsbestand;
    • Bij de aanwervingen van nieuwe personeelsleden zal het agentschap aan de MOD vragen om in de selectieprocedure bijzondere aandacht te hebben voor de verschillende doelgroepen;
    • Jaarlijks minstens één startbaan en/of schoolstage te organiseren binnen het hoofdbestuur of de buitendiensten. Dit met als doel personen uit de doelgroepen een kans te bieden om werkervaring op te doen en de overheid te leren kennen.

Om hier toe te komen onderneemt het agentschap onder andere volgende acties:

• sensibilisering
    • actieve deelname aan het regenboognetwerk, activiteiten communiceren via de diverse interne communicatiekanalen
    • meewerken aan de campagne: “Maak werk van diversiteit”.
  • instroom
    • gericht verspreiden van de vacatures naar specifieke organisaties die werken met kansengroepen
    • vacatures persoonlijk gaan toelichten bij VDAB
    • stagiaires inzetten.

Opleidingen

In 2010 trok het agentschap 21.531 euro uit voor opleidingen en studiedagen. Hiermee werden 57 externe vormingen en 47 interdepartementale opleidingen gevolgd door 63 personeelsleden. Externe vorming zijn studiedagen (cultuureducatie, cultuurmanagement,…) of opleidingen rond (sector)specifieke wetgeving (verzekeringen, buitenlandse kunstenaars, …).

Interdepartementale opleidingen zijn eerder gericht op technische vaardigheden zoals informaticatoepassingen of gericht op specifieke competenties zoals schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid, leidinggeven,… Ook in 2010 zijn er wijzigingen op het vlak van informaticatoepassingen. Zo werkt het beleidsdomein CJSM vanaf november 2010 met het MSOffice pakket 2010. We werken vanaf januari 2010 met een nieuw boekhoudingspakket namelijk Orafin. Hiervoor zijn er diverse opleidingsmomenten georganiseerd voor de personeelsleden, waar iedereen verplicht diende aanwezig te zijn. Er werden in 2010 ook twee maatopleidingen georganiseerd namelijk voor Duits en vergadertechnieken.

De ontwikkelingsdoelstellingen van een medewerkers worden ook jaarlijks opgenomen in zijn zijn/haar planning voor het komende jaar.

Organisatie ontwikkelingstraject “Kunsten en Erfgoed 2015”

In 2010 hebben we aandacht besteed aan de organisatiewaarden van het agentschap Kunsten en Erfgoed, specifiek zijn we ingegaan op de waarden verantwoordelijkheid, betrouwbaarheid en integriteit.

De waarden werden geïntegreerd in de werkomgeving van de medewerkers door ze zichtbaar te maken op de diverse wanden van vergaderzalen. Daarnaast werden er dilemmatrainingen georganiseerd tijdens het personeelsseminar van 6 december. Hierbij werden zowel het management als alle andere medewerkers van het agentschap betrokken. Tijdens het bespreken van deze dilemma’s werd de invulling van deze waarden meer concreet. Dit werd specifiek bepaald voor ieder functieprofiel.

In de komende jaren zal er dieper ingegaan worden op de resterende organisatiewaarden: toekomstgerichtheid, resultaatgerichtheid, enthousiasme, voortdurend verbeteren, klantgerichtheid en samenwerken.

Binnen onze organisatie blijven we ook de nodige aandacht hebben voor het verder professionaliseren van onze werking als organisatie maar ook investeren in de professionele ontwikkeling van de medewerker. Dit laatste trachten we ook te doen door medewerkers actief te laten participeren in interne en externe werkgroepen om zo kennis te delen en op te bouwen. Het intranet van het agentschap werd verder aangevuld met de nodige procedures zodat iedere medewerker over de nodige informatie beschikt om zijn/haar functie uit te oefenen.

Analyse psycho-sociaal welzijn

We vinden het welzijn van de medewerkers een zeer belangrijke factor binnen de werking van het agentschap. Hoe beter medewerkers zich voelen, hoe hoger hun productiviteit en tevredenheid zal zijn. Om hier effectief aan te kunnen werken, is het belangrijk om een analyse te maken van de huidige stand van zaken. In eerste fase heeft er in het najaar een analyse plaatsgevonden in de buitendiensten. In 2011 komt het hoofdbestuur aan de beurt. Tijdens deze analyse worden aspecten besproken rond de volgende thema’s:

• arbeidsinhoud
  • arbeidsvoorwaarden
  • arbeidsomstandigheden
  • arbeidsrelaties.

De bespreking van de resultaten en de nodige opvolging ervan is gepland voor 2011.

Daarnaast heeft het agentschap ook deelgenomen aan de tweejaarlijkse personeelspeiling van de Vlaamse overheid. Deze bevraging peilt naar de algemene beleving van de medewerkers op de werkvloer. Dit met betrekking tot hun leidinggevende, inhoud van het werk, …

Ook deze resultaten zullen besproken worden in 2011.